maandag 17 november 2025

Valliance wil AI-projecten bij bedrijven effectiever maken met €13 miljoen startkapitaal

Valliance AI
Organisaties investeren fors in kunstmatige intelligentie, maar slagen er vaak niet in om hun doelen te bereiken. De nieuwe AI-consultancy Valliance wil daar verandering in brengen. Met een investering van €13 miljoen van private equity firma Sigular Gull & Company, LP start de onderneming vandaag officieel. De ambitie: eind volgend jaar een team van 80 AI-experts.

Onderzoek van Valliance bij 250 grote Nederlandse bedrijven toont aan dat tweederde jaarlijks meer dan €10 miljoen uitgeeft aan AI. Toch realiseert minder dan de helft van deze projecten (49%) daadwerkelijk de gestelde doelen. Eén op de vijf bedrijven investeert zelfs meer dan €50 miljoen. In veel gevallen duurt het minstens zes maanden voordat er rendement wordt geboekt.

Hoewel vrijwel alle organisaties (99%) externe consultants inschakelen voor hun AI-trajecten – gemiddeld goed voor 21 procent van het totale AI-budget – blijken die samenwerkingen vaak ineffectief. De voornaamste kritiek: een te grote focus op technologie in plaats van concrete bedrijfsresultaten.

“De huidige aanpak werkt niet,” stelt medeoprichter Rad Parvin, die de Nederlandse groei van Valliance leidt. “Er gaat veel geld verloren, terwijl AI juist voor transformatie moet zorgen. Wij willen dat veranderen.” Parvin heeft eerder zijn data-adviesbureau Just-BI verkocht aan EPAM en werkte voor bedrijven als Nike, Shell, Heineken, Vodafone en JDE Peets.

Nieuwe aanpak in consultancy

Valliance zet in op kleine, multidisciplinaire teams van data scientists, ontwikkelaars en bedrijfsspecialisten. De beloning volgt pas als er tastbare resultaten worden geboekt. Daarbij is het bureau volledig onafhankelijk van technologiepartijen. Deze resultaatgerichte aanpak vormt een alternatief voor het traditionele consultancy-model, waar vooral tijd wordt gefactureerd.

“AI moet nú impact maken én richting geven aan toekomstige kansen,” aldus Parvin. “Daarvoor zijn schaalbare oplossingen en de juiste expertise nodig – en juist dat ontbreekt nog vaak.”

De oprichters Tarek Nseir, Rad Parvin en Anita Rajdev brengen samen meer dan zestig jaar ervaring in digitale transformatie en consultancy. Met vestigingen in Den Haag en Londen ondersteunt Valliance inmiddels Europese bedrijven met een team van 15 AI-specialisten. Het bureau mikt op 80 medewerkers tegen eind 2026 en een omzet van €100 miljoen in 2030.

Groeiend vertrouwen in AI onder Nederlandse bedrijven

Uit het onderzoek blijkt dat 90 procent van de Nederlandse bedrijven gelooft dat AI waarde kan toevoegen, en bij 81 procent is dit vertrouwen afgelopen jaar toegenomen. Toch ziet slechts 10 procent zichzelf als volwassen in AI-gebruik. De belangrijkste doelstellingen van AI-projecten zijn het verbeteren van operationele efficiëntie (41%), verhogen van productiviteit (37%), kostenreductie (35%) en innovatie (37%).

Organisaties investeren fors in kunstmatige intelligentie, maar slagen er vaak niet in om hun doelen te bereiken. De nieuwe AI-consultancy Valliance wil daar verandering in brengen. Met een investering van €13 miljoen van private equity firma Sigular Gull & Company, LP start de onderneming vandaag officieel. De ambitie: eind volgend jaar een team van 80 AI-experts.

Onderzoek van Valliance bij 250 grote Nederlandse bedrijven toont aan dat tweederde jaarlijks meer dan €10 miljoen uitgeeft aan AI. Toch realiseert minder dan de helft van deze projecten (49%) daadwerkelijk de gestelde doelen. Eén op de vijf bedrijven investeert zelfs meer dan €50 miljoen. In veel gevallen duurt het minstens zes maanden voordat er rendement wordt geboekt.

Hoewel vrijwel alle organisaties (99%) externe consultants inschakelen voor hun AI-trajecten – gemiddeld goed voor 21 procent van het totale AI-budget – blijken die samenwerkingen vaak ineffectief. De voornaamste kritiek: een te grote focus op technologie in plaats van concrete bedrijfsresultaten.

“De huidige aanpak werkt niet,” stelt medeoprichter Rad Parvin, die de Nederlandse groei van Valliance leidt. “Er gaat veel geld verloren, terwijl AI juist voor transformatie moet zorgen. Wij willen dat veranderen.” Parvin heeft eerder zijn data-adviesbureau Just-BI verkocht aan EPAM en werkte voor bedrijven als Nike, Shell, Heineken, Vodafone en JDE Peets.

Nieuwe aanpak in consultancy

Valliance zet in op kleine, multidisciplinaire teams van data scientists, ontwikkelaars en bedrijfsspecialisten. De beloning volgt pas als er tastbare resultaten worden geboekt. Daarbij is het bureau volledig onafhankelijk van technologiepartijen. Deze resultaatgerichte aanpak vormt een alternatief voor het traditionele consultancy-model, waar vooral tijd wordt gefactureerd.

“AI moet nú impact maken én richting geven aan toekomstige kansen,” aldus Parvin. “Daarvoor zijn schaalbare oplossingen en de juiste expertise nodig – en juist dat ontbreekt nog vaak.”

De oprichters Tarek Nseir, Rad Parvin en Anita Rajdev brengen samen meer dan zestig jaar ervaring in digitale transformatie en consultancy. Met vestigingen in Den Haag en Londen ondersteunt Valliance inmiddels Europese bedrijven met een team van 15 AI-specialisten. Het bureau mikt op 80 medewerkers tegen eind 2026 en een omzet van €100 miljoen in 2030.

Groeiend vertrouwen in AI onder Nederlandse bedrijven

Uit het onderzoek blijkt dat 90 procent van de Nederlandse bedrijven gelooft dat AI waarde kan toevoegen, en bij 81 procent is dit vertrouwen afgelopen jaar toegenomen. Toch ziet slechts 10 procent zichzelf als volwassen in AI-gebruik. De belangrijkste doelstellingen van AI-projecten zijn het verbeteren van operationele efficiëntie (41%), verhogen van productiviteit (37%), kostenreductie (35%) en innovatie (37%).

Banner