donderdag 13 november 2025

Imago vastgoedbelegger blijft negatief, maar helft van de Nederlanders wil zelf investeren

Onderzoek vastgoedbeleggers Proranje
Hoewel vastgoedbeleggers door velen nog steeds worden gezien als boosdoeners op de woningmarkt, zou bijna de helft van de Nederlanders zelf investeren in vastgoed als zij de middelen hadden. Dat blijkt uit een onderzoek van PanelWizard in opdracht van vastgoedbedrijf Proranje.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 47% van de Nederlanders graag in vastgoed zou beleggen bij voldoende financiële ruimte. Tegelijkertijd noemt 61% commerciële vastgoedbeleggers ‘huisjesmelkers’, wat wijst op een duidelijke tegenstelling tussen opinie en aspiratie.

Negatief beeld overheerst, maar nuance groeit

De cijfers laten zien dat 60,8% van de ondervraagden commerciële vastgoedpartijen als huisjesmelkers bestempelt. Daarnaast ziet 40% hen als een van de belangrijkste oorzaken van het woningtekort. Ook vindt 63% dat de overheid strenger moet reguleren en toezicht moet houden op de woningmarkt.

Toch is het beeld niet zwart-wit. Wanneer mensen nadenken over hun persoonlijke situatie, blijkt de wens om zelf vastgoed aan te schaffen vaak sterker dan het negatieve imago.

“Het laat zien hoe complex de vastgoedmarkt is geworden,” stelt Patrick Merkx, medeoprichter van Proranje. “Veel mensen veroordelen beleggers, maar zouden zelf ook investeren voor financiële rust als ze de kans kregen.”

Beleggen voor pensioen krijgt meer begrip

Opvallend is dat 40,7% van de respondenten het acceptabel vindt als mensen vastgoed kopen als aanvulling op hun pensioen. Een deelnemer verwoordt het als volgt: “Een woning opknappen en verhuren voor wat extra inkomen vind ik prima. Maar meerdere panden per jaar kopen en daarmee de markt beïnvloeden, dat gaat mij te ver.”

Hieruit blijkt dat Nederlanders onderscheid maken tussen grote commerciële beleggers en kleinere particuliere verhuurders die een extra inkomstenbron zoeken.

Psychologisch spanningsveld

Gedragspsychologen verklaren deze tegenstrijdigheid met de fundamentele attributiefout: we beoordelen anderen op karakter (bijvoorbeeld hebzucht), terwijl we ons eigen gedrag toeschrijven aan omstandigheden (zoals financiële zekerheid). Consumentenpsycholoog Patrick Wessels zegt hierover: “Bij anderen noemen we het hebzucht, bij onszelf is het een slimme investering.”

Ook hoogleraar Richard Ronald van de Universiteit van Amsterdam ziet de aantrekkingskracht van vastgoed: “Zolang mensen er niet te veel over hoeven na te denken, is passief inkomen via eigendom erg aantrekkelijk. Maar als ze anderen het zien doen, worden ze zich sneller bewust van de ongelijkheid die daarmee gepaard gaat.”

Hoewel vastgoedbeleggers door velen nog steeds worden gezien als boosdoeners op de woningmarkt, zou bijna de helft van de Nederlanders zelf investeren in vastgoed als zij de middelen hadden. Dat blijkt uit een onderzoek van PanelWizard in opdracht van vastgoedbedrijf Proranje.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 47% van de Nederlanders graag in vastgoed zou beleggen bij voldoende financiële ruimte. Tegelijkertijd noemt 61% commerciële vastgoedbeleggers ‘huisjesmelkers’, wat wijst op een duidelijke tegenstelling tussen opinie en aspiratie.

Negatief beeld overheerst, maar nuance groeit

De cijfers laten zien dat 60,8% van de ondervraagden commerciële vastgoedpartijen als huisjesmelkers bestempelt. Daarnaast ziet 40% hen als een van de belangrijkste oorzaken van het woningtekort. Ook vindt 63% dat de overheid strenger moet reguleren en toezicht moet houden op de woningmarkt.

Toch is het beeld niet zwart-wit. Wanneer mensen nadenken over hun persoonlijke situatie, blijkt de wens om zelf vastgoed aan te schaffen vaak sterker dan het negatieve imago.

“Het laat zien hoe complex de vastgoedmarkt is geworden,” stelt Patrick Merkx, medeoprichter van Proranje. “Veel mensen veroordelen beleggers, maar zouden zelf ook investeren voor financiële rust als ze de kans kregen.”

Beleggen voor pensioen krijgt meer begrip

Opvallend is dat 40,7% van de respondenten het acceptabel vindt als mensen vastgoed kopen als aanvulling op hun pensioen. Een deelnemer verwoordt het als volgt: “Een woning opknappen en verhuren voor wat extra inkomen vind ik prima. Maar meerdere panden per jaar kopen en daarmee de markt beïnvloeden, dat gaat mij te ver.”

Hieruit blijkt dat Nederlanders onderscheid maken tussen grote commerciële beleggers en kleinere particuliere verhuurders die een extra inkomstenbron zoeken.

Psychologisch spanningsveld

Gedragspsychologen verklaren deze tegenstrijdigheid met de fundamentele attributiefout: we beoordelen anderen op karakter (bijvoorbeeld hebzucht), terwijl we ons eigen gedrag toeschrijven aan omstandigheden (zoals financiële zekerheid). Consumentenpsycholoog Patrick Wessels zegt hierover: “Bij anderen noemen we het hebzucht, bij onszelf is het een slimme investering.”

Ook hoogleraar Richard Ronald van de Universiteit van Amsterdam ziet de aantrekkingskracht van vastgoed: “Zolang mensen er niet te veel over hoeven na te denken, is passief inkomen via eigendom erg aantrekkelijk. Maar als ze anderen het zien doen, worden ze zich sneller bewust van de ongelijkheid die daarmee gepaard gaat.”

Banner